REJSEBREV
ET TEATERPROJEKT I CUBA
10.maj 2013
Jeg sidder og venter på mit fly tilbage til Danmark. Det er næsten to måneder siden, at jeg rejste afsted til Cuba for at lave et teaterprojekt i forbindelse med mit speciale ved Dramaturgi, Aarhus Universitet. Tiden er fløjet afsted! Jeg har lært meget, og jeg er blevet mange oplevelser rigere (og økonomisk lidt fattigere).
Projektet tog udgangspunkt i Augusto Boals forumteater, og målet var at finde ud af, hvordan, og om, denne type teater kunne bruges i et land som Cuba.
Projektet startede d.1.april og varede fire uger. Det fandt sted på et Universitet i Havana, et institut for bl.a. teater (ISA: Instituto Superior de Artes). Det betød, at jeg underviste og arbejdede med skuespillerelever. – Meget, meget dygtige og kompetente elever faktisk!
Det har været et rigtig spændende forløb, men det har også været et forløb med rigtig mange udfordringer. Mine forventninger til de største forhindringer, jeg ville møde, handlede mest om sprogbarrikader (undervisningen foregik på spansk), om eleverne ville tale og om publikum ville interagere. - Men det der skulle vise sig at være den største udfordring, var elevernes disciplin i forhold til at møde til tiden. Cubansk tid og dansk tid er ikke det samme. Det var et kulturmøde, og det var en udfordring at arbejde under de forhold!
Eleverne blev introduceret til både teori og praksis, og skulle senere udvælge tre temaer, som de ville lave Forumteater over. Tre forestillinger, der skulle vises for to forskellige publikummer i slutningen af forløbet. Et inviteret publikum i Havana og et tilfældigt publikum i Trinidad (som er en mindre landsby ca. 4 timers kørsel fra Havana). Eleverne endte med at vælge temaerne:
”Mandschauvinisme”, ”Dårlig behandling af cubanerne” og ”Ytringsfrihed”
De tre forestillinger endte med at blive rigtig fine og interessante, og det var opløftende at opleve, hvordan det f.eks. gik op for publikum i Trinidad, at ”vi har faktisk noget at sige. Vi kan gøre noget” – for det er jo netop dét, forumteater handler om. Det skal lige tilføjes, at publikummerne i Trinidad intet kendte til Forumteater, og at interaktiviteten var hel ny for dem. I Havana havde de fleste derimod enten hørt om Forumteater eller oplevet interaktivt teater før.
En gruppe af eleverne blev oplært i at være Joker, således at det var dem, der styrede Forumteaterspillene foran publikum (og med mig på sidelinjen, hvis de havde brug for hjælp). Mit ønske var, at de selv skulle kunne arbejde videre med denne teaterform, når jeg tog derfra, hvis de havde lyst. Overordnet fungerede det godt, og jeg er stolt af mine elever og de resultater, de opnåede. – Og af det vi lærte af hinanden, i fællesskab og ikke mindst af interaktionen med publikum!
Projektet og arbejdet har været vildt spændende, lærerigt og interessant, men også til tider frustrerende, hårdt og håbløst. – Men blev jeg spurgt, om jeg ville gøre det igen, ville jeg sige ”JA”.
Læs mere om projektet på min hjemmeside: www.marielouisehenriksen.dk
10.maj 2013
Jeg sidder og venter på mit fly tilbage til Danmark. Det er næsten to måneder siden, at jeg rejste afsted til Cuba for at lave et teaterprojekt i forbindelse med mit speciale ved Dramaturgi, Aarhus Universitet. Tiden er fløjet afsted! Jeg har lært meget, og jeg er blevet mange oplevelser rigere (og økonomisk lidt fattigere).
Projektet tog udgangspunkt i Augusto Boals forumteater, og målet var at finde ud af, hvordan, og om, denne type teater kunne bruges i et land som Cuba.
Projektet startede d.1.april og varede fire uger. Det fandt sted på et Universitet i Havana, et institut for bl.a. teater (ISA: Instituto Superior de Artes). Det betød, at jeg underviste og arbejdede med skuespillerelever. – Meget, meget dygtige og kompetente elever faktisk!
Det har været et rigtig spændende forløb, men det har også været et forløb med rigtig mange udfordringer. Mine forventninger til de største forhindringer, jeg ville møde, handlede mest om sprogbarrikader (undervisningen foregik på spansk), om eleverne ville tale og om publikum ville interagere. - Men det der skulle vise sig at være den største udfordring, var elevernes disciplin i forhold til at møde til tiden. Cubansk tid og dansk tid er ikke det samme. Det var et kulturmøde, og det var en udfordring at arbejde under de forhold!
Eleverne blev introduceret til både teori og praksis, og skulle senere udvælge tre temaer, som de ville lave Forumteater over. Tre forestillinger, der skulle vises for to forskellige publikummer i slutningen af forløbet. Et inviteret publikum i Havana og et tilfældigt publikum i Trinidad (som er en mindre landsby ca. 4 timers kørsel fra Havana). Eleverne endte med at vælge temaerne:
”Mandschauvinisme”, ”Dårlig behandling af cubanerne” og ”Ytringsfrihed”
De tre forestillinger endte med at blive rigtig fine og interessante, og det var opløftende at opleve, hvordan det f.eks. gik op for publikum i Trinidad, at ”vi har faktisk noget at sige. Vi kan gøre noget” – for det er jo netop dét, forumteater handler om. Det skal lige tilføjes, at publikummerne i Trinidad intet kendte til Forumteater, og at interaktiviteten var hel ny for dem. I Havana havde de fleste derimod enten hørt om Forumteater eller oplevet interaktivt teater før.
En gruppe af eleverne blev oplært i at være Joker, således at det var dem, der styrede Forumteaterspillene foran publikum (og med mig på sidelinjen, hvis de havde brug for hjælp). Mit ønske var, at de selv skulle kunne arbejde videre med denne teaterform, når jeg tog derfra, hvis de havde lyst. Overordnet fungerede det godt, og jeg er stolt af mine elever og de resultater, de opnåede. – Og af det vi lærte af hinanden, i fællesskab og ikke mindst af interaktionen med publikum!
Projektet og arbejdet har været vildt spændende, lærerigt og interessant, men også til tider frustrerende, hårdt og håbløst. – Men blev jeg spurgt, om jeg ville gøre det igen, ville jeg sige ”JA”.
Læs mere om projektet på min hjemmeside: www.marielouisehenriksen.dk