Teaterprojekt i Cuba 2013
Baggrund for projektetI begyndelsen af 2012 rejste jeg halvanden måned i Cuba, hvor jeg besøgte det meste af øen og boede i Casas Particulares, som er en form for Bed&Breakfast. Rejsen gjorde stort indtryk på mig, og det var mit møde med landet, de lokale og kulturen, der gav mig lyst til at vende tilbage for at lave et teaterprojekt i forbindelse med mit speciale ved dramaturgi, Aarhus Universitet.
Jeg kontaktede derfor Den Cubanske Ambassade i København, som satte mig i forbindelse med et Universitet i Havana (Instituto Superior de Artes), hvor projektet i april 2013 blev gennemført. Der arbejdede jeg med og underviste skuespillerstuderende i Augusto Boals teater. |
Augusto Boals TeaterBoals teater, også kendt som De Undertryktes Teater, blev udviklet i 1960erne, og har sine rødder i det sydamerikanske folks kamp mod undertrykkelse. Boals ønske var at forandre samfunds-forholdene, og til det skulle teatret være et middel, som folket kunne bruge som våben. Boal mener, at den passive rolle, som tilskueren spiller i den konventionelle teaterforestilling, skal ændres til aktivitet. Tilskueren skal bryde fiktionen og selv træde ind i billedet for at være med til at forandre det.
Undertrykkelse har mange ansigter, og den findes ikke kun i politiske, økonomiske eller utålelige sociale forhold. Da Boal i 1970erne kom til Europa, blev han opmærksom på en anden form for undertrykkelse, der i højere grad kom indefra, og som kom til udtryk i f.eks. ensomhed, manglende kommunikation og angst for det tomme rum. Udfordringen ved den indre undertrykkelse var derfor, og er stadig, at finde ud af, hvordan den er opstået, og derefter finde løsninger, der kan få den til at forsvinde igen. Boals teater består således af en række metoder og teknikker, der kan hjælpe med at bekæmpe enhver form for indre og ydre undertrykkelse. En af dem kaldes Forumteater og kan beskrives som en generalprøve på virkeligheden. Projektets rammerTeaterprojektet strejker sig over 4 uger, hvor eleverne fra Kunst-Instituttet i Havana vil få undervisning i at bruge Forumteatrets metoder og teknikker. Vi kommer til at tage udgangspunkt i elevernes egne erfaringer og historier, og det er dem, der bliver det centrale i hele forløbet.
Første del af forløbet vil primært bestå i at arbejde med forskellige øvelser, der træner eleverne i at kunne lave, og ikke mindst bruge, Forumteater. De vil derfor også lære at håndtere rollen som "Joker". I anden del af forløbet skal eleverne lave konkrete Forumteater-forestillinger, og de skal afprøve det de har lært foran en gruppe udefrakommende tilskuere. Formålet med projektet er at undersøge, om Boals teater kan løfte nogle af de problemstillinger, cubanerne møder i deres hverdag. Jeg gennemførte projektet på frivillig basis, og modtog ikke løn for mit arbejde. |
ForumteaterI Forumteater spiller en gruppe skuespillere en kort forestilling om et dilemma, der bygger på en af tilskuernes egne erfaringer. Det er vigtigt, at stykket handler om de involverede, eller om en problemstilling, de kan forestille sig og forholde sig til.
Forestillingen bygges dramaturgisk op, og den slutter ved dilemmaets klimaks. Det ender ”ulykkeligt" og situationen er derfor uændret eller forværret. Herefter spilles forestillingen igen, og tilskuerne kan på et hvilket som helst tidspunkt bryde ind ved at råbe stop og overtage hovedpersonens rolle. På den måde involveres tilskuerne i at finde løsningsmuligheder på dilemmaet. Boals tese er, at tilskueren må handle, og at han ved at handle i teatret kan forberede sig på det virkelige liv. Forumteater kan derfor betragtes som en generalprøve på virkeligheden. Forumteater styres af en Joker, der er spilleder og instruktør. Det er Jokerens opgave at sikre, at der holdes fokus på dilemmaets tema, og at der hele tiden tages udgangspunkt i deltagernes situation og deres oplevelse. Forumteatret er til for dem, og det er dem, det skal hjælpe. |
Min assistent
Amalie Middelboe Andersen vil fungerer som min assistent og sparringspartner. Hun skal hjælpe med den nødvendige dokumentation af arbejdet, herunder videooptagelse, og hun vil være ansvarlig for en række praktiske opgaver.
Amalie har i forbindelse med rejser og frivilligt arbejde i Asien og Sydamerika samt et tværkulturelt EU-teaterprojekt, fået stor interesse for kulturmøder og de muligheder der åbner sig, når man arbejder på tværs af kulturer. Hun har blandt andet undervist som frivillig engelsk- og dramalærer i Nepal og Bolivia, og hun har medvirket som skuespiller og ideudvikler i det tværfaglige teaterprojekt: ”The Generousity Experience”, hvor 40 unge fra fire europæiske lande i fællesskab udviklede og opsatte forestillingen ”Between Us” med efterfølgende Europaturné. Forestillingen var instrueret af Enrique Vagas, grundlæggeren af ”Teatro de los Sentidos” (Sensorisk Teater). Siden har hun fortsat arbejdet med det sensoriske teater, hvor hun senest har arbejdet med det i forbindelse med et løbende kultur- og teaterudviklingsprojekt for Viborg kommune. Amalies interesse for at tage del i Cuba projektet udspringer således i hendes interesse i at udforske kulturmøder, samt i hvordan det interaktive teater kan bruges til at åbne op for de historier vi rummer og den poesi, der gemmer sig i vores hverdag. ”At møde mennesker fra en anden kultur gennem teater er et privilegium, der skaber muligheder, som jeg glæder mig til at undersøge og opleve ifb. med projektet i Cuba" (Amalie) Projektet støttes af:
Tak for handlen til: |